99% VAN HET AFVAL IN DE FABRIEK WORDT GERECYCLED.

Een circulaire economie kan alleen slagen als er zo min mogelijk wordt weggegooid, oftewel als afval niet op een stortplaats of in een verbrandingsoven belandt, maar wordt hergebruikt.

De productie van bijna 2,5 miljoen BMW Group-voertuigen per jaar genereert afval - ongeveer 780.000 ton. Dit omvat verpakkingsmaterialen voor componenten, maar ook staal en restanten van stoelhoezen.

Deze overgebleven materialen bevatten waardevolle grondstoffen, daarom wordt 99% van het afval in de gemiddelde BMW Group-autofabriek al gerecycled. Met dit recyclingpercentage wordt vanaf de productiefase de basis voor duurzame auto's gelegd.

TOT 40% GERECYCLEDE METALEN.

Niet veel weggooien is één ding, maar waar komen de materialen vandaan die in het productieproces worden gebruikt? In het belang van een circulaire economie moet het streven zijn om een zo hoog mogelijk percentage gerecyclede materialen te gebruiken. Dit helpt ook de klimaatverandering tegen te gaan.

De BMW Group, waartoe MINI behoort, gebruikt op veel gebieden al zogenaamde 'secundaire materialen'. Bij kunststof onderdelen is het aandeel gerecyclede kunststoffen bijvoorbeeld 15%. Het streven is om dit op middellange termijn te laten groeien naar 25%. Als het om metalen gaat, is de BMW Group nog een stapje verder gegaan: de gegoten aluminium onderdelen bestaan al voor 40% uit gerecycled materiaal.

GRONDSTOFFEN UIT DUURZAME BRONNEN.

Duurzaamheid moet beginnen aan het begin van onze toeleveringsketen. Lithium en kobalt zijn vereist voor batterijcellen, maar beiden geven aanleiding tot ethische en milieu gerelateerde problemen. Dit komt omdat in landen als Congo de mijnbouw vaak slechts aan lage milieunormen voldoet. Daarnaast zijn er berichten over slechte arbeidsomstandigheden en kinderarbeid. Het duurzaam produceren van elektrische auto's heeft dus ook een sociale dimensie.

Het doel van de BMW Group is duidelijk: 100% van de grondstoffen zoals lithium en kobalt moeten afkomstig zijn van duurzame bronnen met hoge sociale normen. Om die reden gebruikt BMW Group sinds 2020 zowel kobalt als lithium uit Australië en Marokko voor zijn batterijen. De mijnen daar voldoen aan de hoogste ethische en duurzaamheidsnormen.

11.500 ZONNEPANELEN.

De zonnepanelen van de MINI fabriek beslaan een gebied ter grootte van vijf voetbalvelden en maken duurzame productie in Plant Oxford mogelijk. Alle 11.500 zonnepanelen staan op het dak van de fabriek en hebben een gecombineerd vermogen van drie megawatt, waarmee ze 100% van de energiebehoefte van de hoofdfabriek dekken. Dit vermindert de CO2 footprint van MINI Plant Oxford met 1.500 ton CO2 per jaar. Alle 30 fabrieken van BMW Group halen 100% van hun elektriciteit uit hernieuwbare, groene energiebronnen.

MINDER ELEKTRICITEIT VERBRUIK.

Er is grote vooruitgang geboekt in de richting van hernieuwbare energie, maar milieuvriendelijke productie betekent ook een vermindering van het energieverbruik. De medewerkers in de fabrieken hebben geholpen een groot verschil te maken: in 2018 hebben ze het elektriciteitsverbruik in de fabriek in Oxford met 41% verminderd in vergelijking met het voorgaande jaar door een aantal wijzigingen aan te brengen, waaronder het vervangen van 18.000 gloeilampen door led-lampen.

Ook in de MINI-fabriek in Swindon, Engeland speelt het dak van de autofabriek een sleutelrol: het platte dak van 8.000 m2 gebruiken zij om regenwater op te vangen. Dit water wordt vervolgens gebruikt voor het schoonmaken, besproeien van groen en zelfs voor het doorspoelen van toiletten.

FOCUS OP DUURZAME MATERIALEN.

Lederen interieurs zijn populair, vooral lederen stoelen. MINI is al een tijdje bezig met duurzame alternatieven en is nu bezig met het verkennen van gerecyclede MINI-materialen. Ze willen in de toekomst helemaal af van leer en klanten innovatieve materialen aanbieden met dezelfde kwaliteit en zitcomfort als leer – en dat alles met behoud van het tijdloze interieurdesign van de voertuigen.

De MINI Lifestyle Collection combineert al lang een uitstekend design met duurzame materialen. De MINI Bracenet-sleutelhanger voorkomt niet alleen dat u uw autosleutels kwijtraakt, maar bestaat ook uit stukjes geborgen "spooknetten" - verloren of opzettelijk doorgesneden visnetten die rond de oceanen drijven (welke een bedreiging vormen voor veel diersoorten). Deze eenvoudige sleutelhangers zijn een goed voorbeeld van langdurige MINI-recycling.

MINI GAAT VOLLEDIG ELEKTRISCH.

MINI zal in de toekomst een pioniersrol spelen, want het merk is absoluut ideaal voor stedelijke elektrische mobiliteit. MINI zal daarom in 2025 zijn allerlaatste nieuwe model met verbrandingsmotor introduceren en daarna enkel nog volledig elektrische modellen. In 2027 zullen volledig elektrische voertuigen ten minste 50 procent uitmaken van alle MINI leveringen aan klanten. Tegen het begin van 2030 zal het gehele MINI-gamma volledig elektrisch zijn.

100% NEDERLANDSE WINDENERGIE.

In 2021 is Van Laarhoven overgestapt op 100% Nederlandse windenergie. Dit betekent concreet dat elke kWh die door ons wordt verbruikt 100% duurzaam is opgewekt middels Nederlandse windenergie met het Milieukeur van SMK.

Milieukeur gecertificeerde groene elektriciteit komt van natuurlijke bronnen die in onuitputtelijke hoeveelheden beschikbaar zijn. Dit onafhankelijke keurmerk garandeert dat die gecertificeerde groene elektriciteit voor 100% is opgewekt in Nederland.

DUURZAAM AFVALMANAGEMENT.

Al enkele jaar geleden zijn we bij Van Laarhoven gestart met een beleidsplan omtrent ons afval. In samenwerking met de firma Milgro kijken we naar het verduurzamen van de afvalstroom van onze organisatie. Hierbij meten we maandelijks onze hoeveelheden restaval per monteur, bekijken we ons scheidingspercentage t.o.v. de periodes ervoor, en zoeken we continu naar mogelijkheden om onze CO2 footprint bij afvalverwerking te reduceren. Ook op deze manier maken we mooie stappen richting een duurzamere manier van werken.

ERKEND DUURZAAM PLUS.

Van Laarhoven is in bezit van het Erkend Duurzaam Plus certificaat. Dit is een bewijs dat het bedrijf in alle facetten van de bedrijfsvoering duurzame verbeteringen heeft doorgevoerd.

Erkend Duurzaam Plus is een branche breed duurzaamheidsprogramma. Het is een initiatief van de gehele automotive-branche, bestaande uit de brancheverenigingen BOVAG, FOCWA Schadeherstel, RAI Vereniging en STIBA. De uiteindelijke jaarlijkse certificering wordt uitgevoerd door het Instituut voor Duurzame Mobiliteit.